Cronică de Jasmina Mitrici
Un actor probabil nu simte
ce înseamnă spațiul de joc și totalitatea provocărilor cu care vine acesta la
pachet, până nu joacă într-un spectacol outdoor. S-ar putea spune că o
astfel de experiență îl întregește profesional (alteori și spiritual). Tot
astfel și un festival nu pare complet în absența spectacolelor care coboară din
sălile comode, dar închise și rezervate unui public limitat ca număr, până în
cotloanele cele mai cotidiene ale orașelor, satelor sau alte forme mai mult sau
mai puțin obișnuite de așezări omenești. Abia atunci când scoți capul afară din
perimetrul protejat al sălii de spectacol și te lași privit, aclamat sau chiar
huiduit și... lătrat (da, da!) de către publicul aflat în afara convențiilor,
poți spune că nu ți-e teamă de nimic. Sau măcar poți să crezi că e așa.
Spectacolul umblător și
umblăreț, Ecvestru, al companiei franceze Paris Bénarès, o ia la trap
prin mulțimea adunată ca în străvechile vremuri ale actorilor ambulanți,
alcătuită din spectatori de ocazie, împătimiți ai teatrului, vânzători care își
lipesc nasul și smartphone-urile de vitrinele magazinelor, patrupezi canini,
edilul Capitalei Culturale, artiști și reprezentanți ai sferei politice, copii
fascinați și părinți care se străduiesc să nu-i scape din ochi, deși cu greu își
pot lua privirea de la mărețul animal de tracțiune, ingenios mecanizat și
construit. Pentru că în acest detaliu rezidă adevărata magie a spectacolelor de
stradă: public de toate formele și felurile se bucură în egală măsură,
împreună. Manevrat de câțiva actori, un sunetist și o acrobată colorată care își
face loc prin mișcări de dans, Cheval (fr. „cal”) alunecă pe cele patru
roți, impunător și, totodată, simpatic, spre bucuria celor mari și celor mici,
deopotrivă. Acompaniat de o coloană sonoră diversă, plimbarea performativă cu
greu te mai lasă să ieși din alaiul ce înaintează fără reținere și îi studiază calului
fiecare mișcare până în vârful urechilor, mobile și ele, desigur.
Nu sunt multe de spus
despre un astfel de spectacol, nu pentru că nu ar fi un bun start de dezbatere
pe teme de etică aplicată – de exemplu perspectiva unui circ al viitorului,
alternativ, care cruță animalele vii și le înlocuiește cu mașinării
asemănătoare personajului principal – ci pentru că astfel de experiențe sunt de
văzut și savurat și atât. Iar dacă patrupezii pierduți pe străzi au fost convinși
și chiar angrenați cu sau fără voia lor în spectacol, cine suntem noi să spunem
ca ecvestrul... Ecvestru nu era într-adevăr „cel mai mare cal din lume”,
așa cum au exclamat roiurile de copii gata să-l urmeze în orice aventură.
Foto: Ovidiu Zimcea, spectacolul Ecvestru, o producție Paris Bénarès (FR)
---
„Cronică de teatru@ Eurothalia” este un program gândit de Daniela Șilindean împreună cu echipa Teatrului German de Stat Timișoara, în cadrul Festivalului European de Teatru Eurothalia 2023, desfășurat în perioada 20-30 septembrie 2023, finanțat prin Programul cultural național Timișoara - Capitală Europeană a Culturii în anul 2023.