Cronică de Elena Jebelean
Tristețea
este universală, o simți la fel de bine în literatură, în dans, în arte
plastice, în muzică. Acest spectacol de teatru-dans le-a reunit pe toate. Și
regizor, și coregraf, și compozitor aici, Filip Petkovski a pornit de la cinci
poeme compuse de poeți macedoneni. Muzicalitatea lor are ecouri de diferite
facturi care, timp de o oră, te vor conduce prin această lume a umbrelor reale,
ca acordurile unui Orfeu coborând spre Infern. Dakha Brakha, Duke Bojadziev,
Boris Harfman, Hrvoje Crnić Boxer, Piotr Ilici Ceaikovski, Ludwig van Beethoven,
Filip Petkovski sunt compozitorii care au acompaniat grația, precizia, forța de
sugestie a dansatorilor-actori în acest katabasis, îmbrăcați nu doar în
costumele Antonijei Guginska Jordanoska și Majei Gjureska, ci și în vâjâit de
vânt, în furtună războinică, în picături de apă căzând cu ecou multiplicat în
fântână, amintind de muzica țurțurilor de gheață care picură din streșini în
diminețile de primăvară. Dar de câtă tandrețe a lumii te poți bucura într-o
viață retezată?
În
debutul spectacolului, dincolo de o mare cortină albă semitransparentă,
actorii-dansatori sunt adunați în jurul unei mese. Unul dintre ei, la o mașină
de scris, face bine-cunoscutele gesturi ale scrierii, cu împingerea carului
spre stânga la fiecare capăt de rând. Poate poemele sunt compuse recent, poate
poeții sunt contemporani. Dar pe scenă totul este atemporal, aceleași vechi
înfruntări și dureri de când lumea. Mișcări legănate ritmic, aplecări în fața
sorții, în vaiet de bocet. Dacă citești textele primite la intrarea în sală,
înțelegi că va fi vorba despre plecare, război, moarte, dragoste, așteptare și
dor. Dar la fel de bine înțelegi și dacă nu citești poemele de la-nceput. E
destul să le descoperi acasă, să verifici în ce măsură regăsești în ele ceea ce
ai simțit la spectacol, ceea ce ai gândit și răzgândit.
Cele
patru siluete din jurul mesei sunt greu de deslușit dincolo de paravan, ca
făpturi reale. Aproape la nivelul scenei, un proiector le amplifică umbrele pe
pânza ecranului care este, simbolic, pagina albă, tocmai atunci scrisă la
mașină, umplută cu transfigurări ficționale. Așa, ca umbre, prin gesturile ce
deja le angrenează fiecare fibră, cuceresc scena și orizontal, și vertical.
Timpul-lumină le augmentează contururile, așa cum densifică și concretizează experiențele
trecute pe care le păstrezi în memorie. Memorie individuală, istorie, memorie
culturală. Nu personalități, ci oameni generici, îmbrăcați în negru, la fel, cu
capetele centrate într-un văl negru, fixat la gât, văl ce le opacizează
trăsăturile. Ies unul după altul în fața noastră, se dezvăluie și se învăluie
iar. Dansează repetitiv, cât să construiască sugestia, dar și neașteptat de
variat, cât să construiască individualizarea.
Funcționează
împreună, dar mai ales singuri. Alternează dansul cu vorbitul, construiesc prin
gesturile lor lumi diferite în scenă. Fiecare își asumă câte o răsuflare, câte
un poem. Bărbatul, interpretat de Vasil Zafirchev – mai ales sub semnul luptei
și-al morții. Femeile, jucate de Natalija Teodosieva, Simona Dimkovska, Sara
Cvetkovska – mai ales sub semnul iubirii și-al singurătății celei care deplânge
plecarea iubitului și înfruntă agresivitatea dușmanului. Vălurile negre sunt
lepădate pe rând. Unul dezvăluie părul negru, bogat al dansatoarei care, în
vârful unei scări, risipește inițial delicat, petală cu petală, apoi brutal, cu
furie, buchetul de trandafiri albi, buchet de nuntă. Va fi spânzurată,
paradoxal, de o funie care urcă. Alt văl lasă la lumină codițele blonde,
împletite, ale unei fete care încă mai juca șotron, dincolo de trauma
violurilor succesive. Un al treilea face loc cununii de flori și vălului de
mireasă, ajunse până la urmă în valiza plecărilor spre locuri mai sigure, în
lumea largă. Bărbatul întors de pe front e viu, dar abia se târăște-n baston.
Dinspre majoritatea celor plecați ajung acasă doar scrisorile ce cad în scenă
ca o ninsoare de pagini cu margini însângerate prin efectul de lumină de o
efemeritate atât de stranie, care le înroșește fulgurant. În scena finală, ele
formează o zăpadă cu care personaje-copii se bat plini de voie bună, în care se
tăvălesc fără nicio grijă. Parcă firul vieții ar fi derulat invers, dinspre
moarte, prin traumă și nevoie de normalitate, de așezare, spre ludicul non-conștientizării.
Macedonia
de Nord, o întreagă lume, cu o inimă tatuată pe pieptul gol în fața gloanțelor.
O lume în negru, roșu și alb. O lume în care sângele devine pânză freatică,
încât e imposibil să te dezici de identitate. Sângele roșu al iubirii e împletit
cu cel negru al morții. O lume a cărei vitalitate înspăimântă, ale cărei poeme
de dragoste cuceresc și prin frânturi de răsuflare:
„De voi muri/ Nu-mi închideți ochii/ Păstrați vie dragostea” – Radovan Pavlovski, Un mesaj
„Ne împletim unul împrejurul celuilalt/ O virtute de buruieni/ Într-o furtună de batiste albe, roșii și negre” – Radovan Pavlovski, Sărut în iarbă
„Vino mai aproape ca o floare
înrădăcinată în cer/ și după culoarea gurii tale voi ghici/ în ce fruct se va
sfârși vara.” – Petre M. Andreevski, Denicija
Foto: Gabriel Amza, spectacolul O elegie în 5 răsuflări, o producţie: Filip Petkovski & Theater J.H. Dzinot (MKD)
---
„Cronică de teatru@ Eurothalia” este un program gândit de Daniela Șilindean împreună cu echipa Teatrului German de Stat Timișoara, în cadrul Festivalului European de Teatru Eurothalia 2023, desfășurat în perioada 20-30 septembrie 2023, finanțat prin Programul cultural național Timișoara - Capitală Europeană a Culturii în anul 2023.