Cronică de Raoul Horn
Întotdeauna
când vine vorba despre spectacole de teatru-dans, balet, dans contemporan,
tindem să suprainterpretăm vizualul scenic. Ne gândim cărei filozofii aparține
gestul 15 făcut de dans-actorul 4 la o scenă sau alta. Ce înseamnă sacadarea ritmului?
Cât timp ne întrebăm și încercăm să deslușim, ambiguitatea stă pe scenă,
desfășurându-și indiferentă pașii.
În
O elegie în cinci răsuflări, titlu inspirat ales pentru conținutul
scenic, avem parte de o confruntare între avântul poetic al cuvântului scris și
plasticitatea corporală. În spectacol sunt înlănțuite momente de solo și
momente de grup. Gesturile-leitmotiv,
voalurile negre peste fețele interpreților ar putea alcătui un tablou al
sufocării, o claustrofobie îndoliată a libertății, a fragilității mentale și
probabil a sentimentului de dor. Momentele nu conduc neapărat spre un fir
narativ clar, ci mai degrabă către ideea de fragmentare.
Nu
e un spectacol dificil, ba chiar e destul de previzibil. Gestica și dansul nu
par să fi fost cercetate îndeajuns în unele momente, iar înțelesurile – nu
îndeajuns conturate. Execuția curată a mișcărilor nu a putut compensa lipsa
autenticității. Poezia pe care este construită fundația dramatică a dansurilor
(poezia în general) nu este silită să respecte vreo regulă, să indice
apartenența la vreun curent sau gen, fapt ce conferă libertate totală în
interpretare. Și aici rezidă provocarea – această libertate absolută ne
rătăcește, reperele sunt îndepărtate, alegerile pot fi multiple.
Foto: Gabriel Amza, spectacolul O elegie în 5 răsuflări, o producţie: Filip Petkovski & Theater J.H. Dzinot (MKD)
---
„Cronică de
teatru@ Eurothalia” este un program gândit de Daniela Șilindean împreună cu echipa
Teatrului German de Stat Timișoara, în cadrul Festivalului European de Teatru
Eurothalia 2023, desfășurat în perioada 20-30 septembrie 2023, finanțat prin
Programul cultural național Timișoara - Capitală Europeană a Culturii în anul
2023.