Cronică de Raoul Horn
O
fi Republica Baklava o alternativă a Edenului?
Se
poate să da, se poate să nu, dar să nu suprainterpretăm. Această republică e clădită
mai mult pe mâneci suflecate, adâncite în făină și pulbere de nucă. Ce? În Eden
se muncea? Nu. De aceea, republica reprezintă o variantă mai umană a Edenului.
La un lucru se aseamănă – ambele nu prea plătesc taxe... mai deloc. Dar
republica este și un iad – pentru diabetici.
Care
a fost ideea de întemeiere?
Păi,
dragostea. Sună zaharisit precum foile de aluat lipite una de cealaltă, dar de
aici s-a pornit. Fatih și Sophia, un turc și o grecoaică, și-au dorit ca fiul
lor, Meze, să crească liber și neatins de metehnele culturale ale celor două
țări din care ei proveneau. Un fel de pământ de mijloc. De aceea au luat în
arendă definitivă, până la eventuala moarte, o insulă, transformând‑o apoi
într-un lagăr patiseresc cu accent bizantin.
Și
nu au avut turcii și grecii de comentat?
Bineînțeles
că au avut. Ce ar fi lumea fără războaie? N-ar fi lume, n-am recunoaște-o. De
asta, Fatih și Sophia au impus un control vamal – țărmesc, mai bine zis – mai
drastic. Adică, noul venit, pe lângă un interogatoriu, mai era și botezat cu
făină. Să nu mă înțelegeți greșit, chiar ei au zis-o – fiecare poate liniștit
să se roage în colțul lui de insulă. Deci a fost libertate, nu dictatură.
E
Republica Baklava un model de urmat?
Bazându-ne
pe faptul că și-au tras seva independenței din Revoluția Greacă de la 1821,
acest lucru nu o face totuși o construcție ideatică de mare alonjă. Țările se
nasc și pier. Niciuna nu este un model de urmat. La fel e și cu oamenii. Greci,
turci, marocani, nigerieni, sirieni și mulți alții și-au zidit o coșmelie
baklavană pe insulă. Mă gândesc acum la Imperiul Bizantin, la un moment dat,
mărimea lui era cât Transilvania, dar tot imperiu era. Cât despre Republica
Baklavină, nu se specifică niciunde dacă s-a dorit sau nu imperiu ori un model
de urmat, nici măcar în Constituția sa. De obicei, lucrurile izvorâte din dragoste
rămân, o duc bine, dar când adaugi și puterea pe lângă, dintr-o dată, gata, s-a
dus cu binele. Aștepți să vezi cum au să arate ruinele. Dar până atunci, drapelul
nostru flutură din ingrediente în cuptor.
Spectacolul?
Surprinzător,
susținut, cu ritm. Are și comedia aceea bombastică pe care o avem toți cei din
zona Balcanilor. Cum spunea Metternich, după Viena încep Balcanii. Butoaie cu
pulbere, granițe șterse, retrasate, vecini nemulțumiți, Eurocrem (sau Dinarcrem,
mai corect politic zis). De curând s-a aflat și fitilul pe care s-a construit
spectacolul: o postare pe Facebook. Țările se nasc din postări. La fel și
spectacolele. N-ai postări, n-ai teatru și nici țară. Baklavaless.
Foto: Gabriel Amza, spectacolul Republica Baclava, Coproducție Athens and Epidauros Festival (GR) & Projektor Non Profit Organization
---
„Cronică
de teatru@ Eurothalia” este un program gândit de Daniela Șilindean împreună cu
echipa Teatrului German de Stat Timișoara, în cadrul Festivalului European de
Teatru Eurothalia 2023, desfășurat în perioada 20-30 septembrie 2023, finanțat
prin Programul cultural național Timișoara - Capitală Europeană a Culturii în
anul 2023.