Cronică de Elena Jebelean
Spectacolul-lectură
Sidy Thal – a schtikl din Sinagoga
din Cetate ne-a purtat într-un trecut de care trebuie să ne tot amintim, pentru
că memoria funcționează ca un reflector ce atenționează asupra putinței de a nu
recunoaște la vreme semnele de alarmă. Toate anti-urile, la fel ca pro-urile,
se cer riguros și critic examinate. Cum ar mai putea azi lumea orbită de
ideologii? Lipsa de civilizație, incultura, ignoranța respiră sub același cer
cu opusele lor. Lângă noi explodează absurd noi bombe, exodul migranților
amplifică în Europa tensiunile interrasiale. Lumea în care trăim e departe de
înțelepciune. Ar fi bine ca, atunci când vorbesc muzele, zăngănitul armelor să
înceteze, iar descoperirea acelui oameni
suntem să îmblânzească feluritele animozități.
Thomas
Perle este cel care aduce în fața noastră, prin această coproducție a Teatrului
German de Stat din Timișoara cu Teatrul Evreiesc de Stat din București, un
eveniment tragic din istoria Timișoarei interbelice. Acest atentat este
remarcabil evocat și de Alexandru Potcoavă în Viața și întoarcerea unui Halle (2019), roman intrat deja în
conștiința noastră culturală. Thomas Perle reactualizează faptele, le nuanțează
dinspre mai multe voci dramatice. Spectacolul susținut de artista cernăuțeancă
Sidy Tahl în 26 noiembrie 1938 a devenit, din prilej de încântare, prilej de kaddish
și comemorare. Două grenade artizanale au explodat atunci în stalul Teatrului
Comunal din Timișoara, vizând publicul, format preponderent din evrei. Artista
a trăit până în 1983, nu ea a fost cea vânată. Vânați au fost ei, spectatorii, ca-ntr-un
ecou al antisemitismului nazist, ce deja se concretizase în Germania prin profanarea
sinagogilor și maltratarea evreilor. Atentatul din Timișoara a fost plănuit și
înfăptuit de membri ai Gărzii de Fier. Patru oameni au murit, circa 70 au fost
răniți. Evenimentul a spulberat din sufletele timișorenilor de orice etnie
încrederea în normalitate, în respectarea alterității, în traiul pașnic și
tihnit ce-i era caracteristic.
Și
acum, sus cortina! Tatăl îi arată fiului său de opt ani teatrul în care,
cândva, s-a petrecut asta. Fiul ascultă atent, dar, în fața porților albe din
mijlocul orașului, nu pare încă a înțelege semnificația situațiilor descrise.
Apoi saltul în timp ne duce către un cuplu ce se îndreaptă spre teatrul unde va
avea loc spectacolul în cauză. Sunt viitoare victime. Domnul e avocat, dar
licența îi e suspendată deja, din motive de rasă. Îngrijorat de mersul lumii,
ar da înapoi, anticipează pericolul, dar insistă soția, hotărâtă să-l determine
să se bucure de șansa de a asculta o cântăreață atât de apreciată cum este
minunata Sidy. E citită apoi o secvență de jurnal, Curierul israelit – timpuri grele se pot întrezări tot mai
îngrijorător în evenimentele din lume. Cuvântul e preluat de plasator, un tânăr
conștiincios care se bucură întâi de eleganța și buna dispoziție a
spectatorilor pe care îi conduce spre locurile lor de la balcon, zona care îi
este repartizată spre ordonare în seara aceea. El exclamă, privind oamenii: Ce frumoasă e lumea! Intuiește barbaria
omului mirosind a țuică, dar îl conduce și pe el la locul său, cum se cuvine.
Căci în această lume ce pare frumoasă încă, fie la teatru, fie în afara lui,
fiecare își are locul ce i se cuvine, fiecăruia i se cuvine un loc. Artista e
pregătită să intre în scenă, îi simțim pasiunea pentru artă ce dinamitează
orice potențial pericol. Trebuie să
cântăm, trebuie să jucăm! spune ea. Cine
să o facă în locul nostru? Cine va decide în locul nostru dacă în noi se va
lăsa liniștea? Totul se precipită, inevitabilul se produce. Amfora în care
vinul bun se învechea se sparge, la fel iluzia că orașul ar mai putea fi
vreodată la fel, că oamenii ar putea fi în siguranță.
Contrabasul
și pianul au susținut muzical tensiunea jocului. Spun joc actoricesc, căci asta
a fost, mai mult decât lectură. Prăbușirea artistei pe clape, cu dublă funcție reverberantă
– cea de a întrerupe muzica, armonia, arta, precum și cea de a evidenția
căderea, zdobirea civilizației prin agresiune, prin barbarie. Mișcarea
actorilor ne-a învăluit. Vocile lor au răsunat de pretutindeni, în jurul
nostru, în noi. Am simțit, urmărindu-le gesturile și chipurile, ascultându-le
glasul, percepându-le vibrațiile mersului, pentru zeci de minute, că noi, cei
ce priveam, și ei, ce ce povesteau și cântau, suntem aceeași conștiință,
aceeași memorie, aceeași speranță, aceeași credință.
foto: Gabriel Amza, lectura publică Sidy Thal, o producție Teatrul German de Stat Timișoara (RO)
---
„Cronică
de teatru@ Eurothalia” este un program gândit de Daniela Șilindean împreună cu
echipa Teatrului German de Stat Timișoara, în cadrul Festivalului European de
Teatru Eurothalia 2023, desfășurat în perioada 20-30 septembrie 2023, finanțat
prin Programul cultural național Timișoara - Capitală Europeană a Culturii în
anul 2023.