Cronică de
Carmen Tărniceru
De multă vreme
nu am mai văzut un spectacol care să mă pălmuiască atât de violent ca Valea
nebănuită, într-o seară obișnuită de festival. Niciodată nu am simțit atât
de aproape de mine frustrarea unei mașini care părea că respiră, simte,
trăiește. Și în veci nu mi-ar fi trecut prin cap să fac vreo analogie între suflet
și software. Ce este un robot? O entitate dezvoltată ghidat (ca orice om, dacă
ar fi să luăm în calcul predeterminarea sau educația), cu o „genetică”
construită algoritmic, codată (din nou, o similaritate răvășitoare), dar căreia
i se interzic sentimentele, emoțiile, parțial și inițiativele. Pare frustrant,
dacă privim prin lentila umană, însă nu ne este permis să trecem această limită
în raportul nostru cu mașinile. Spectacolul Valea nebănuită palpează o
extremă aproape de nepermis. Îi oferă robotului trăsături omenești, pare că îi
dă o libertate interzisă și, mai mult, îi oferă statutul perfecțiunii.
Ai un defect,
o tulburare bipolară care te macină, o boală care nu îți permite să-ți continui
viața așa cum ți-ai fi dorit-o? Nicio problemă. Îți creezi un Android după
chipul și asemănarea ta, un fel de Adam (sau un șarpe), îi dai tot ce ai mai
bun din tine, după care îți poți încheia liniștit drumul pe acest Pământ. Ca un
demiurg fără pretenții. Astfel, dispar problemele, suferințele, frustrările și
nemulțumirile tale. Ce e înălțător, ideile, creația, țelurile și viața vor fi
preluate, finalizate robotic și impecabil de moștenitorul absolut.
În sfârșit,
aflăm cu stupoare cum putem atinge desăvârșirea. Printr-un discurs, culmea, existențialist.
foto: Gabriel Amza, spectacolul Uncanny Valley , o producție: Rimini Protokoll
---
„Cronică de
teatru@ Eurothalia” este un program gândit de Daniela Șilindean împreună cu
echipa Teatrului German de Stat Timișoara, în cadrul Festivalului European de
Teatru Eurothalia 2023, desfășurat în perioada 20-30 septembrie 2023, finanțat
prin Programul cultural național Timișoara - Capitală Europeană a Culturii în
anul 2023.