Cronică
de Raoul Horn
Wim
Vandekeybus ritualizează. Este și o mare caracteristică a dansului. Dar, în
acest caz, e prea facil numit dans. Vandekeybus se comportă mai mult ca un
regizor decât ca un coregraf. Spectacolele sale sunt narațiuni ale trupului.
Iar Urme poate fi văzut ca opoziție între trup și minte, acestea fiind
traversate de instincte primordiale, animalice ale omului. Dacă omul își
anulează animalicul, acesta se anulează pe sine, retezându-și propria
pădure, ascunzișul din care a ieșit adaptându-se la intemperiile timpului.
Urmele
sunt ale unei comunități distopice. Fiecare interpret/ dansactor din
spectacol are o corporalitate excelent delimitată. Chiar dacă se va dansa la
fel, fiecare își va păstra genele proprii, zvâcnirile atât de subiective. Așa cum
laba de urs lasă amprentă pe solul pădurii, la fel și drumul asfaltat
reprezintă o urmă, una plată, a continuității către un Unde care duce
mereu înapoi spre geometria sălbatică a scenei. Dansactorii, cu brațele
lor pictate în vopsea albă, sprinteni, rămân parcă agățați de aer, iar cerbii
pe care îi incorporează se luptă, se împerechează, sunt și fragili în tot
avântul lor – atenți, cu șoseaua învățată, se opresc la trecerea anvelopelor cu
zumzet de motor.
Urșii
care vin pe rând în scenă relaționează diferit cu membrii comunității. Oamenii
își strâng saltele de dormit împreună, împart același container cu roluri
multiple – de adăpost, de ghilotină, se luptă între ei, apoi își oblojesc
rănile, se iubesc împletindu-și trupurile în albul și umezeala scenei. Din
spate bântuie pădurea. Ne pândește dinăuntru. Urșii, la rândul lor, sunt
obligați să danseze în timp ce se cântă la vioară. De altfel, oferă și masaje
înainte de a ataca.
Un
transfer de roluri cât se poate de natural. Nu îți mai dai seama ce e sălbatic
și ce nu – o paletă variată de
instincte. Când instinctul primar e reprimat, omul parcă este cu atât mai
sălbatic, onomatopeic, constrâns de mirosuri și sânge. Care e memoria unui
urlet? Fizicalitatea instinctelor depășește cu mult încercarea noastră, a celor
din public, de a ne compune un gând concret. Suntem lăsați în întuneric,
întinși pe jos, cu suflarea sacadată. Urșii din noi și din scenă se retrag, dar
din pădure au rămas cioturi care nu oferă umbră. Atât ursul, cât și omul au nevoie
de o umbră ocrotitoare, care să prilejuiască destinderea către sălbăticie.
Febrilitatea
urmelor rămâne ca testament. Până la prima ploaie și reorientare de șosea care
le vor acoperi. Dar ele sunt și vor fi încă acolo, sub amprentă, astfel
adâncindu-se tot mai mult spre interiorul vulnerabil.
Foto: Gabriel Amza, spectacolul Urme , o producție: Ultima Vez
---
„Cronică
de teatru@ Eurothalia” este un program gândit de Daniela Șilindean împreună cu
echipa Teatrului German de Stat Timișoara, în cadrul Festivalului European de
Teatru Eurothalia 2023, desfășurat în perioada 20-30 septembrie 2023, finanțat
prin Programul cultural național Timișoara - Capitală Europeană a Culturii în
anul 2023.