Cronică de Clara Angela Roman
Sintagma de „Uncanny Valley” inventată de profesorul
japonez Masahiro Mori se referă la senzațiile stranii provocate în om atunci
când acesta se află în prezența unui robot ce nu se aseamănă complet cu o
ființă umană. Spectacolul lui Stefan Kaegi și Thomas Melle explorează exact
aceste sentimente. Robotul Thomas, o mașinărie simplă, care nu dispune de
inteligență artificială, ne povestește despre lupta scriitorului (adevăratul
Thomas Melle) cu bipolaritatea și despre cartea sa ce ne dezvăluie această
zbatere. Thomas crede că are nevoie de o salvare, de ceva care să îl desprindă
de povara responsabilitățile sociale și
să îl aducă, în același timp, mai aproape de sine însuși: „nu mai vreau să mă
expun așa, nu ca persoană reală”.
Se deschid discuții despre aleatorismul omului,
disfuncționalități mentale și suntem întrebați: Ce ne face să fim umani?
Poate emoțiile noastre sau faptul că suntem imprevizibili. Ce ne deosebește de
o mașinărie? Poate corpul și perceperea lumii prin simțuri fiziologice. Prin
intermediul robotului Thomas aflăm perspectiva modelului său: că (de multe ori)
oamenii cu probleme mentale sunt percepuți ca niște mașinării, că el însuși
tinde să devină mecanicizat sau robotizat în viața de zi cu zi și că hazardul
este esența umanității noastre. Prin procesul de creare a unei copii a sa, personajul
a suferit „o moarte metafizică” care i-a deschis drumul către eliberarea mult
căutată.
Vedem în viața noastră cotidiană cum tehnologia provoacă
o detașare de realitate: folosim excesiv telefonul când suntem stresați, ne
uităm la un serial sau la un film ca să ne relaxăm, prelungim durata rezolvării
unor taskuri de care ne e frică sau pentru care nu avem disponibilitate.
Crearea unui robot e doar alt mod (mai avansat) de escapism tehnologic, pe
care, indiferent dacă vrem să acceptăm sau nu, îl practicăm cu toții într-o
anumită măsură.
Foto: Gabriel Amza, spectacolul Uncanny Valley, o producție Rimini Protokoll
---
„Ph[r]ases”- Formule creative este un program gândit de
Diana Katharina și Daniela Șilindean împreună cu echipa Teatrului German de
Stat Timișoara, dedicat cronicii de teatru în cadrul Festivalului European de
Teatru Eurothalia 2023, desfășurat în perioada 20-30 septembrie 2023, finanțat
prin Programul cultural național Timișoara - Capitală Europeană a Culturii în
anul 2023.”