Eurothalia

20–30.09.2023 - Ne vedem la toamnă!

Blog

Cine călărește atât de târziu prin noapte și vânt

Cronică de Raoul Horn

Cu mult mai potrivită Piața Unirii decât oricare alta pentru acest spectacol. Fațadele, întinsul trotuar cubic, aspectul dreptunghiular al întregii piețe, toate acestea contribuie și îi oferă spectacolului Ecvestru o nuanță mai vie, parcă, decât atunci când am văzut pentru prima oară spectacolul, în Olympiapark din München.

Mă gândeam că totuși, odată cu intrarea în Piața Unirii, ceva va fi schimbat. S-a simțit de parcă acestui cal mecanic i s-ar fi deschis poarta Palatului Baroc, și, obișnuit cu păscutul printre dalele cubice, a decis, printr-o pulsare a fiarelor din interiorul lui, să se lase în sfârșit, îmblânzit. Fornăitul său calm, apoi brusc tensionat, urechile de tablă ciulite înspre a cunoaște.

Cum e să cunoști îmblânzirea? Cu siguranță, nu există un manual de instrucțiuni privind asamblarea unui cal gigantesc, smolit în bătaia soarelui din Unirii. Două entități încărcate de grație nu se pot raporta de pe aceeași treaptă. Unul trebuie să facă un pas în spate și să asculte. Îmblânzirea, pot spune, e destul de efemeră, căci nimic nu poate exista doar sub eticheta de a fi îmblânzit. E doar o etapă. O ascultare. Până la urmă poate fi și artă, deoarece în coregrafia ecvestră se și oferă – înțelegere și cunoaștere, iar acestea, receptate, devin în lăuntricul celuilalt, artă.

Equus, zeul dramatizat de Peter Shaffer în piesa cu același nume, îmi vine instantaneu în minte. Chiar dacă împrejurările acestor două spectacole sunt total diferite, se leagă într-un singur aspect. În Equus, un personaj îl reprezintă conceptul de venerare. Pentru Ecvestru, oare nu îmblânzirea este și ea o formă de venerare?

Calul mecanic pare dintr-o schiță de-a lui Da Vinci. Oamenii de sub crupă îi insuflă, prin simpla tragere de sfoară sau printr-o schimbare de ritm în trap, o aparentă viață. Iată, metalul fornăie pe metal și uite viața, ca un golem din animalier. Doi posibili îmblânziți și totodată îmblânzitor. Dansatorul încearcă, renunță, apoi se recuplează, iar în văzul calului, măcar pentru o clipă, să-l facă să asculte, netemător, neîmblânzit.

Foto: Gabriel Amza, spectacolul Ecvestru, o producție Paris Bénarès (FR)

---

„Cronică de teatru@ Eurothalia” este un program gândit de Daniela Șilindean împreună cu echipa Teatrului German de Stat Timișoara, în cadrul Festivalului European de Teatru Eurothalia 2023, desfășurat în perioada 20-30 septembrie 2023, finanțat prin Programul cultural național Timișoara - Capitală Europeană a Culturii în anul 2023.