Cronică de Raoul
Horn
Cu mult mai potrivită Piața Unirii
decât oricare alta pentru acest spectacol. Fațadele, întinsul trotuar cubic,
aspectul dreptunghiular al întregii piețe, toate acestea contribuie și îi oferă
spectacolului Ecvestru o nuanță mai vie, parcă, decât atunci când am văzut
pentru prima oară spectacolul, în Olympiapark din München.
Mă gândeam că totuși, odată cu
intrarea în Piața Unirii, ceva va fi schimbat. S-a simțit de parcă acestui cal
mecanic i s-ar fi deschis poarta Palatului Baroc, și, obișnuit cu păscutul
printre dalele cubice, a decis, printr-o pulsare a fiarelor din interiorul lui,
să se lase în sfârșit, îmblânzit. Fornăitul său calm, apoi brusc tensionat,
urechile de tablă ciulite înspre a cunoaște.
Cum e să cunoști îmblânzirea? Cu
siguranță, nu există un manual de instrucțiuni privind asamblarea unui cal
gigantesc, smolit în bătaia soarelui din Unirii. Două entități încărcate de
grație nu se pot raporta de pe aceeași treaptă. Unul trebuie să facă un pas în
spate și să asculte. Îmblânzirea, pot spune, e destul de efemeră, căci nimic nu
poate exista doar sub eticheta de a fi îmblânzit. E doar o etapă. O ascultare.
Până la urmă poate fi și artă, deoarece în coregrafia ecvestră se și oferă – înțelegere
și cunoaștere, iar acestea, receptate, devin în lăuntricul celuilalt, artă.
Equus, zeul dramatizat de Peter
Shaffer în piesa cu același nume, îmi vine instantaneu în minte. Chiar dacă
împrejurările acestor două spectacole sunt total diferite, se leagă într-un
singur aspect. În Equus, un personaj îl reprezintă conceptul de venerare. Pentru
Ecvestru, oare nu îmblânzirea este și ea o formă de venerare?
Calul mecanic pare dintr-o schiță
de-a lui Da Vinci. Oamenii de sub crupă îi insuflă, prin simpla tragere de
sfoară sau printr-o schimbare de ritm în trap, o aparentă viață. Iată, metalul
fornăie pe metal și uite viața, ca un golem din animalier. Doi posibili îmblânziți
și totodată îmblânzitor. Dansatorul încearcă, renunță, apoi se recuplează, iar
în văzul calului, măcar pentru o clipă, să-l facă să asculte, netemător, neîmblânzit.
Foto: Gabriel Amza, spectacolul Ecvestru, o producție Paris Bénarès (FR)
---
„Cronică de teatru@
Eurothalia” este un program gândit de Daniela Șilindean împreună cu echipa
Teatrului German de Stat Timișoara, în cadrul Festivalului European de Teatru
Eurothalia 2023, desfășurat în perioada 20-30 septembrie 2023, finanțat prin
Programul cultural național Timișoara - Capitală Europeană a Culturii în anul
2023.