Cronică de Carmen TărniCERU
Un spectacol
viu nuanțat, în culori crude de privit și de simțit. Situațiile încep domol să
curgă, ușor amuzant, personajele par relaxate, exact cât e cazul. Spectatorul
se afundă burghez în scaun. Știe că se va distra. Nu își imaginează că acest
început atrăgător este o minciună, în timp ce îi este întinsă pervers o
capcană. Încet, situația se schimbă. Umorul devine tot mai galben, până la
extrem, iar dragonii chinezești hliziți devin tot mai înfricoșători. Culorile
scenei, deși neschimbate până la final, sunt tot mai apăsătoare, se
metamorfozează în panici parcă afișate pe parapetele ce înconjoară scena. Te
simți țintuit în scaunul tot mai incomod, de unde nu mai există nicio șansă de
scăpare. Ce s-a întâmplat?
Diabolic și
sinistru, printr-o acaparare la care am consimțit fără nicio îngrijorare, în
repetate rânduri (agree / allow all cookies / we may use your browsing history / consent to
collect your personal information etc.), „tehnologia” a ridicat ziduri
înalte pe umerii noștri care ne măcelăresc dorința de-a scăpa de „satană”. Și
în puținele momente de luciditate, poți afla că ți-a fost exterminată și
libertatea de-a o face.
Ca norocul, ne
amintim când și când pe parcursul spectacolului că totul se petrece în China,
nu există motiv de îngrijorare. Și am râde de ironia din acest gând, dacă nu am
avea maxilarele încleștate.
Foto Gabriel Amza, spectacolul Totul sub cer, o producție The New Riga Theatre (LV)
---
„Cronică de
teatru@ Eurothalia” este un program gândit de Daniela Șilindean împreună cu
echipa Teatrului German de Stat Timișoara, în cadrul Festivalului European de
Teatru Eurothalia 2023, desfășurat în perioada 20-30 septembrie 2023, finanțat
prin Programul cultural național Timișoara - Capitală Europeană a Culturii în
anul 2023.